EN BG RU
Размер на шрифта Отпечатай

Руските купувачи все по-често се ориентират към градски имоти

 21/02/2011 Руските купувачи все по-често се ориентират към градски имоти
Ивета Андреева, началник отдел "Продажби", "Пи Ел Ейч Инвест" ООД пред в. "Строителство Градът"

1. Какъв е делът на руските купувачи във вашите продажби?
Основната част (около 75%) от нашите руски клиенти са от Москва. Останалите са от: Санкт Петербург, Новоросийск, Красноярск, Обнинск и др. От повече от две години „Планекс“ реализира доста свои имоти и на централноевропейския пазар основно сред словаци и поляци. Те търсят възможности за семейна почивка в по-закътани места на Черноморието, където могат да пристигнат с кола. Затова интересът им е насочен най-вече към комплексите ни в Обзор и Бяла, където се обособи и нещо като централноевропейски клуб.

2. По какъв начин подхожда руският купувач към България? Цената или качеството е водещият мотив, или пък близостта и относителната политическа, правна и финансова стабилност?
Когато започна предлагането на ваканционни имоти на руския пазар преди години, България се рекламираше като евтина дестинация, така както се рекламираше и на английския и ирландския пазар. Затова и нагласата на руските купувачи е такава. Те смятат,  че за 20 – 30 хил. евро могат да купят тук чудесен имот, който след това могат да обитават с много нисък бюджет. Пристигайки на място и виждайки, че продуктът, който им предлагаме, е с много по-добри качества като проект, пространства, услуги и т.н., инвестират повече средства. Които те по принцип имат, просто за България определят по-ниски бюджети.

3. Какъв е подходът към конкретния продукт и главните мотиви за предпочитанието към един или друг регион или един или друг проект?
През 2007 и 2008 г. първите руските купувачи търсеха големи, луксозни имоти, задължително на първа линия. През 2009 и 2010 г. се появиха и купувачи в по-ниския ценови сегмент. Те търсят по-малки ваканционни жилища. Но руският купувач като цяло е по-взискателен - не само към цената, но и към допълнителните услуги, обзавеждането, поддръжката, управлението на имота, инфраструктурата около комплекса и т.н. Избират много по-дълго и внимателно и почти не се правят покупки на зелено, освен ако не става дума за много луксозен имот. През миналата година отчетохме и друга тенденция: над 60% от руските клиенти търсят градски имоти с една и две спални на цени от 800 до 1000 евро. Тази пролет ни предстоят участия в две изложения за недвижими имоти в Москва и там ще преценим дали през 2011 г. ще има съществени промени в търсенето на руския пазар.

4. С какви мерки предприемачите преодоляват успешно някои от предизвикателствата в средата на българските курорти като недостатъчно и недостатъчно качествени обществени пространства, услуги или базова инфраструктура?
Основните конкуренти на България на пазара на ваканционни имоти в средния ценови сегмент са Турция, Испания, Египет, Черна гора. Предимството на България е в това, че руснаците имат добри спомени от летните си почивки на Черноморието преди години, вкусната храна и близкото географско разположение, близкия манталитет. Но България трябва да работи много върху възможностите за социален живот и забавления, туристически атракции, инфраструктурата, градската среда, обслужването не само в самите комплекси, но обслужването като цяло в магазини, летища, ресторанти и т.н. И това е важно за привличането не само на руски клиенти. Защото намръщеният сервитьор отблъсква и българи, и руснаци, и англичани.

5. Какви са приблизителните изменения в цените и обемите на продажбите във вашите проекти в последните пет години?
Пазарът на ваканционни имоти в последните 4 години се промени не само от гледна точка на цените, но и на основните купувачи. През 2007 г. българските имоти все още бяха интересни на английския и ирландския пазар, където апартаментите се продаваха дори само по снимка. Появиха се и руските клиенти със своите предпочитания и особености. След 2008 г. сделките с ваканционни имоти започнаха да намаляват и тази тенденция се запазва и до днес. Средната цена, на която се реализират сделките, също намалява и от 1180 евро на кв.м. през 2007 г. през 2010 г. е на нива средно 770 евро. На пазара има и по-ниски цени в момента, които се дължат на различни фактори – недобра локация, лош проект, вторичен пазар на имоти и много други. Често обаче се случва в началото руските клиенти да посочат доста нисък бюджет за покупка на имот, а сделката да завърши при цена по-висока с 30% от първоначалната.
В началото руските купувачи бяха представители на средната и над средната класа, които търсеха и искаха да получат лукс като пространства, квадратури, среда на обитаване, довършителните работи, пълната гама услуги в комплексите. Тази категория руснаци обаче впоследствие се ориентира към други страни в Европа. През последните две години към България проявяват интерес купувачи със средни и под средните доходи. Основните купувачи са семейства с малки деца и възрастни двойки. Купувачи, насочени към апартаменти с малки квадратури, с по-нисък клас на вложените материали, на които не им е необходима пълната палитра услуги, които се предлагат в комплексите.  През последните две години има доста по-голям интерес от хора над средната възраст и пенсионери – те купуват апартаменти във Варна с цел да се преместят да живеят за постоянно в България. 
JS-XII_T6_0003c.jpg Корал Резиденс, Варна Град:Варна Тип:жилищен комплекс Етап:в строеж
TIFF_Sundance_3D_day_11.jpg Сънденс Резиденс Град:София Тип:жилищен комплекс Етап:в строеж