EN BG RU
Размер на шрифта Отпечатай

Трябва да се разработи цялостна държавна жилищна политика

 06/09/2010 Трябва да се разработи цялостна държавна жилищна политика
Интервю на инж. Даниела Стефанова, управител на "Планекс Инвест"ООД, пред Корпоративен бюлетин на GVA Solutions, брой 3, 2010 година

Как оценявате настоящата икономическа ситуация в страната? Какви са преките последствия от кризата върху Вашия бизнес?
Икономиката в страната изпитва сериозни трудности, но така е в по-голямата част от света. Има места, където кризата почти не беше усетена – като Канада, Китай. Другаде вече има сигнали за възстановяване – САЩ, Западна Европа. В България ситуацията е по-различна. Тук държавата изгуби две години - първо за да приеме, че кризата няма да ни подмине и второ, да предприеме мерки за намаляване на лошия ефект. Строителството и недвижимите имоти бяха, а и все още са, едни от най-засегнатите сектори на икономиката в страната. Проблемът не само на нашия сектор, а на бизнеса в България като цяло в момента е, че липсват свежи инвестиции, а и инвеститорите не виждат добри стимули да работят тук. В България данъците са най-ниски в ЕС, но това не е единствената причина, която да привлече хора с пари. Необходима е стабилна бизнес среда. Продължава да съществува сериозният проблем с милионите неразплатени средства от държавата към фирмите, има неяснота относно ефекта на мерките за справяне с кризата. Европейските фондове присъстват по-скоро на книга, защото достъпът до тях е силно бюрократизиран и усложнен, не се извършват реални реформи в сектори като здравеопазване и образование, където публичните средства реално потъват и т.н. Витае усещането за хаос в държавата и бизнеса, въпреки плахите сигнали за възстановяване в някои сектори на икономиката.
Кризата е време за смели решения и много от фирмите, както и ние, оптимизираха дейността си. Сигурна съм, че това ще има положителен резултат за производителността на тези компании и те по-бързо и лесно ще излязат от кризата или най-малкото ще бъдат по-жизнеспособни.

Как държавата и общината могат да помогнат на строителния бранш?
Като цяло администрацията - и държавната, и общинската - не стимулира правенето на светъл и чист бизнес в България. В много голяма степен липсва компетентност у чиновниците, която е следствие и от нормативния хаос – противоречащи си закони, наредби, заповеди и т.н. Администрацията няма фокус и цел, липсва мотивация и най-вече смелост за смислени реформи. Така че първото и най-лесното, което могат да направят, за да подпомогнат бизнеса въобще, е да станат оперативни, ефективни и компетентни. Да изчистят процедурите и бюрокрацията, да бъдат отворени към гражданите и фирмите, да уважават техните права и да се стараят да подпомагат техните инициативи, а не да гонят само безцелното събиране на всевъзможни такси. И това е въпрос на воля и организация у съответните кметове и министри. Що се отнася конкретно до строителния бранш - един пример: санирането на старите сгради е проблем, чието решаване ще бъде от полза за всички – граждани, държава, общини, строителния бизнес, природата. Трябва приоритетно да се работи по бързото стартиране на програмите за саниране. Друг проблем: депутатите трябва да приемат един максимално опростен и ясен Закон за устройство на територията, който да фиксира точно правата и задълженията на всички участващи в процеса: общини, държавни институции, инвеститори. В по-далечна перспектива трябва да се разработи цялостна държавна жилищна политика. Имам предвид цялостно регулиране на отношенията, от строителството на жилища за социално слаби до стимулиране на собствениците да се грижат за общите части. Приет бе един Закон за етажната собственост, но той не действа. Сега се чака поредната му корекция. Кога ще стане тя – не е ясно. А времето на изчакване може да бъде оползотворено с добра информационна кампания относно ползите от закона. Ясно е, че в България сме по-особени като психология и считаме, че нямаме ангажимент към стълбището например, по което всеки ден минаваме с кални обувки, къртим стените, докато си носим мебелите, вмирисваме с оставения през нощта боклук и т.н. Именно за това трябват целенасочени усилия за „образоване” на гражданите, убеждаване в предимствата, стимулиране на изрядните и санкциониране на нарушителите. И държавата трябва да създаде този работещ механизъм.

Как определяте пазара на имоти в момента и в каква посока очаквате да поеме? Какви са промените в нагласите на клиентите – купувачи през последните 1-2 години?
В последните месеци има раздвижване на пазара. И то се дължи не само на купувачите от Русия, които са традиционно активни през топлите месеци. Има раздвижване и сред българските купувачи. Спадът според мен засега е овладян, започва плахо възстановяване, но на всички трябва да е ясно, че ниво на цените от 2007 - 2008 няма да бъде достигнато. Хората са много по-предпазливи, банките са внимателни при отпускане на кредити- лихвените нива са по-добри в сравнение с 2009-а., а това е признак за постепенно стабилизиране на ситуацията. Сделки има за качествени имоти на добри места. Клиентите търсят качествен продукт, допълнителни екстри и ниска цена. На всички е ясно, че пазарът в момента е изключително пазар на клиента и ще се задържи така още известно време.

Според Вас, кой сегмент в имотния сектор има най-голям потенциал за развитие и съответно е най-атрактивен от инвестиционна гледна точка?
В момента това са градските апартаменти. Хора, които се нуждаят от ново или по-голямо жилище, винаги ще има. Сградният фонд в България по принцип е остарял и много хора търсят по-добър дом. Младите семейства също търсят да купят първото си жилище. Тази тенденция е особено силна в големите градове – София, Варна, Пловдив, Бургас. В тези градове, въпреки кризата, все пак има миграция от по-малките населени места на хора, които търсят работа, студенти. Така че, градски апартаменти винаги ще се търсят. В последните месеци се забелязва и много засилено търсене от страна на руските клиенти към градските имоти във Варна. За тях това е добра инвестиция: лятото почиват тук, през останалото време го отдават под наем. Достъпът е лесен, близо са до летище, магазини, забавления и т.н. В по-далечно бъдеще, при задвижване на икономиката, инвестирането в „индустриални” имоти също ще стане атрактивно – обществени паркинги, складове, логистични площи, офиси, медицински кабинети. Смятам, че в един момент малкият и средният бизнес също ще предпочетат да наемат офис в бизнес сграда, вместо да се мъчат в някой тесен апартамент или преустроен гараж на централна уличка. В крайна сметка офисът на една фирма трябва да е удобен и за клиентите – лесно и бързо да се стига до там, да има място за паркиране, да е чисто и да не мирише на готвеното от съседния апартамент. За целта, обаче, собствениците на подобни офис сгради ще трябва да предложат адекватни цени и услуги за нуждите на тези по-малки фирми. Всичко е въпрос на добри изчисления.

Какво е мнението Ви за нуждата от регулация в сектора на недвижимите имоти?
По принцип най-добрият регулатор е пазарът. Има неща, които трябва да бъдат регулирани от държавните органи, но не като се създават самоцелни рестрикции, регистрационни режими и такси, а разумни и полезни за гражданите правила. Един пример: ще бъде ли разрешено и в бъдеще преустройването на партерен апартамент в офис или на гараж в магазин. Всички големи български градове изпитват проблеми с липсата на места за паркиране в централната част. Защо тогава общините разрешават стари гаражи да се превръщат в магазини? Трябва ли да се предприеме обратния процес – всичко, което е било гараж пак да стане място за прибиране на автомобил? Ето нещо, което може да се обмисли и да се регулира законово. Държавата или общините да преценят след публичен дебат кое е по-важно за качеството на живот на българите, да пресметнат негативите, да информират обществото за ползите и да предприемат съответните мерки.

Какво е настроението на чуждестранните инвеститори в България в момента?  Какво е необходимо за възвръщане на положителното им отношение към страната ни?
Ако говорим за инвеститорите изобщо – на всички тях им е необходимо да виждат стабилна или поне стабилизираща се икономика и бизнес среда. Да има смислени закони и ясни правила, които защитават бизнеса; лоялна конкуренция, образован и квалифициран персонал, постоянна данъчна регулация и държавна политика, която не излъчва противоречиви послания за промяна на едни или други закони. Мисля, че съвсем скоро България ще се сблъска с проблема на липсата на образована и квалифицирана работна ръка във всички сфери. И това се дължи на изключително занемареното образование в страната – както общообразователно, така и професионално. Говоря за всички нива – училище, гимназия, университет. Това ще пречи на българския бизнес, на чуждия инвеститор, на всички ни.

Върху какви проекти работи в момента Планекс Холдинг и какви са основните приоритети на Компанията?
В момента фирмите в Планекс Холдинг работят по няколко големи проекта на външни инвеститори: това са моловете „Галерия” във Варна и Бургас, Бизнес парк Sofia One в София, новата сграда на Община - Каварна и някои по-малки обекти.
Собствената ни инвестиционна програма включва два нови жилищни комплекса във Варна и бизнес център „Омега” в Бургас, ваканционни апартаменти в Каварна. Търсим активно подходящи парцели за жилищно строителство в София и Варна. Развиваме интензивно услугата си по поддръжка и управление на собствеността, която има голям потенциал, особено за средния и висок клас имоти.

Какво отличава проектите на Планекс от тези на останалите фирми в бранша?
„Интелигентните решения при проектиране на сградите и на средата” - това беше единият от отговорите, които дадоха нашите клиенти в специално проучване, което направихме в началото на тази година. Компанията е определяна още като „почтена, престижна и модерна”. За двайсет години от създаването си фирмата натрупа богат опит и изгради сериозен имидж сред клиентите, особено във Варна. Така че, днес марката „Планекс” се асоциира с интелигентност, престиж и коректност.

Имате ли любим проект?
Харесвам всички проекти, по които сме работили. Всеки от тях е бил предизвикателство и урок едновременно. Така че, не мога да отлича един или друг. Нормално е да обичам всичките си деца еднакво.

Какви умения и качества трябва да притежава един мениджър, за да се справя успешно с предизвикателствата, които поставя икономическата криза?
Успехът на една фирма в много голяма степен се дължи на наличието на добър екип от съмишленици. Мениджърът си е мениджър, но наред с всички други качества, трябва да притежава умението да подбере хората си и да ги мотивира. Те са „кръвта” на фирмата.

JS-XII_T6_0003c.jpg Корал Резиденс, Варна Град:Варна Тип:жилищен комплекс Етап:в строеж
TIFF_Sundance_3D_day_11.jpg Сънденс Резиденс Град:София Тип:жилищен комплекс Етап:в експлоатация
PP 1.jpg Панорама парк Град:Варна Тип:жилищен комплекс Етап:в строеж