EN BG RU
Размер на шрифта Отпечатай

„Когато руснаците купуват имот, не правят компромиси с качеството”

 02/12/2008 „Когато руснаците купуват имот, не правят компромиси с качеството”
Интервю на инж. Даниела Стефанова, управител на "Планекс Инвест" ООД пред в-к "Строителство Имоти", бр. 48, 1 декември 2008 г.

Инж. Стефанова, през октомври и ноември Планекс Холдинг бе сред участниците в международното изложение International Property Exhibition, което се проведе съответно в Санкт Петербург и в Москва. Как преминава една подобна проява?
International Property Exhibition се провежда в един от известните търговски центрове Т-Modul, който се намира почти в идеалния център на Москва. Неговите посетители са основно платежоспособни руснаци. Участието в това изложение на Планекс Холдинг е традиционно. Тази година компанията присъства за шести пореден път в Москва и в Санкт Петербург. За разлика от многото други изложения, които съм посещавала на територията на Руската федерация, International Property Exhibition е организирано много добре. То е предшествано от силна рекламна кампания, насочена към потенциални купувачи, които се интересуват изключително от закупуване на имот в чужбина. Може би и затова проявата е толкова успешна.
Какви проекти се представят по време на изложението?
Проекти се представят от цял свят - от Флорида, Южна Америка, Дубай, Австралия и много други екзотични дестинации. С най-голямо участие обаче са традиционните за руския пазар – Турция, Гърция, Кипър, Египет, Хърватска, Черна гора и България. Съответно към тях интересът продължава да бъде най-силен. До тазгодишното пролетно изложение представяните проекти бяха основно за ваканционни комплекси и то изключително тип „втори дом“. Това показваше, че клиентите, които искат да си купят имот, не питат и не търсят възвръщаемост на инвестицията. Купуват го само за себе си и за семейството си, да дойдат тук и да прекарат отпуската си. Сега вече, може би под влияние на световната финансова криза, интересът се насочи и към градските имоти, офис и търговски площи.  
С каква мащабност е изложението?
В изложението участват над 100 фирми от цял свят. Те са и предприемачи, и агенции. Съотношението е много интересно – може би 30 към 70 в полза на инвестиционните компании на предприемачите. За разлика от нашите помпозни изложения за недвижими имоти, които се провеждат в София, там няма пищни щандове. Те са стандартни от по 9, 12, 15 квадрата, на които обаче се реализират сделки за стотици хиляди евро.
Какви компании участват?
Ако трябва да посоча компаниите, които участват от България, това са все утвърдени фирми в сферата на предприемаческия бизнес и агенции за имоти. На последното изложение в Санкт Петербург бяхме около 30 български представители.
Как ще коментирате резултатите от участието на Планекс Холдинг?
Мога да кажа, че въпреки непрекъснатите изявления и коментари за рецесията и как тя ще удари пазара на недвижими имоти, за нас резултатите от участието в двете изложения бяха много добри. Върнахме се със заявен сериозен интерес за закупуване на имот от 60 потенциални купувача, които очакваме да пристигнат по Нова година и през пролетта. Това е добър резултат за нас.
Има ли интерес към пазара на недвижими имоти у нас по време на подобна проява?
Определено да. На последното изложение в Санкт Петербург дори имаше отделен салон „Болгарские недвижимости” с щанд и на българското посолство, което е показателно.
През последната година се наблюдава повишаване процента на сделките на имоти с руски граждани. Каква е причината?
Действително през последните години процентът на руски купувачи и сделки с тях се увеличава. Причините според мен са много. Първо нашата природа, климатът ни, храната ни. Ние им предлагаме нещо, което при тях го няма. Руснаците имат финансите, ресурса, но при тях не могат да си купят това. Другата причина е езикът. Един руснак може да разбере спокойно 70% от това, което се говори на български. Културата, религията също са важни неща. Те обръщат много сериозно внимание на тях, когато си мислят къде да купят имот и къде биха прекарвали ежегодно по около месец-месец и половина. Голям процент от хората все още живеят със спомените за Слънчев бряг, Златни пясъци и за това как са изкарали тук летните си ваканции. Интересът към Черноморието е по-голям в сравнение със зимните ни курорти.
Какви са техните изисквания при закупуването на имот?
Руснакът е особен клиент. Трябва да го спечелиш още от самото начало, при първия контакт. Изискванията към имота са високи. Важно е разположението. Тук визирам израза, който стана нарицателен за тях, когато говорим за ваканционен имот - „первая линия“. Не е толкова важно да е точно до морето, а по-скоро локацията и инфраструктурата. Много често задават въпроса защо асфалтовият път до комплекса е толкова тесен. Тяхното мислене и възприятие е мащабно за всяко едно нещо. Много високи са изискванията им към проекта, самото строителство, материалите за довършителна работа. Когато руснаците купуват имот за себе си, те не правят компромиси с качеството. Дават много, но искат да получат насреща си съответен продукт. Друг важен момент е комплексното обслужване. Руснакът иска като кацне със самолета да го посрещнеш, настаниш, разведеш, покажеш и обясниш всичко до най-малката подробност, да обезпечиш юридическото обслужване. Друга много важна тема за руския клиент са услугите след купуването на имот. Компромиси не може да има с качеството на услугата, която предлагаш - като поддръжка на съответния имот, в това число дори техническа, като обслужване в самите комплекси, екстрите – басейн, SPA, ресторант.
Очертайте социалния профил на тези от тях, които закупуват имот в България – едри инвеститори ли са или представители на средната класа?
Аз мисля, че не можем да говорим за едри инвеститори от Русия, които да имат интерес към нашия пазар. Този вид купувачи са насочени към друга част на Европа – например към Френската Ривиера. Към България по-скоро са ориентирани представители на средната класа, която ако се раздели на три прослойки интересът е от средния и горния слой.  
Какви имоти се предпочитат от руския купувач?
Както казах вече, когато руснаците купуват с цел удовлетворяване на собствените потребности, те предпочитат спалните да са минимум две, дневната зона да е от порядъка на минимум 30 квадрата, баните да са поне две от по 6-7 кв.м. Предпочитаните големини на жилища са между 150 и 200 квадрата. Когато обаче се отнася за другата тенденция – с цел пре-отдаване под наем, тогава говорим за стандартните апартаменти от порядъка на по 50-70 или 80-100 кв. м. Имаме запитвания за офиси и магазини от между 100 и 200 кв. м., които задължително трябва да са на комуникативни места.
Компанията извърши проучвания и за интереса към пазара на недвижими имоти у нас в Новосибирск. Какви са резултатите от изследването?
Сибир е много интересен пазар с голям потенциал. Да се стъпи натози пазар, обаче, никак няма да е лесно. Една от причините е, че хората там са особени. Когато става въпрос за страната ни всичко започва с въпроса: „Къде се намира България?“. За тях ние сме непозната дестинация и без местен партньор няма как да работим. В Новосибирск има огромен финансов ресурс. В сравнение с московския клиент, те са доста по-недоверчиви. Ако се спечели доверието само на един, той ще доведе още десет. Там наистина има много потенциални купувачи, които биха купили имот дори само за това децата им да растат в нормални климатични условия, да ядат нормална храна, да пият нормална вода и да дишат нормален въздух – неща, които при тях липсват.

Разговора води Доротея Стоянова


JS-XII_T6_0003c.jpg Корал Резиденс, Варна Град:Варна Тип:жилищен комплекс Етап:в експлоатация
TIFF_Sundance_3D_day_11.jpg Сънденс Резиденс Град:София Тип:жилищен комплекс Етап:в експлоатация
PP 1.jpg Панорама парк Град:Варна Тип:жилищен комплекс Етап:в строеж