EN BG RU
Размер на шрифта Отпечатай

... Какво и как го искаме?

 29/07/2008 ... Какво и как го искаме?
Интервю на инж. Пламен Андреев, управител на Планекс Холдинг, пред сп. "Селектед", 08/2008

Планекс Холдинг спечели приза на Варненската бизнес академия за най-добра фирма на 2007 г. Според финансовите резултати, годишния оборот и инвестиции, се прави и годишната класация "100-те фирми на Варна", в която Планекс Холдинг традиционно заема челни местd. Всичко това е достатъчен повод да потърсим мнението на г-н Пламен Андреев, управител на холдинга, и заедно да погледнем в предстоящите бизнес бъднини на Варна.

Г-н Андреев, каква е бизнес ситуацията във Варна, през Вашия поглед?

Бизнес ситуацията във Варна се пречупва през общата политико-икономическа обстановка за страната, така че не може да бъде различна от картината в национален аспект. Определено бизнес ситуацията се усложнява най-вече от нестабилната политическа обстановка, от многото скандали и гафове, които се случиха напоследък, което от своя страна влияе на спокойствието и сигурността на пазара, на потребителите и производителите. Цялата тази ситуация е в съчетание с влияниeто от процесите на реалното влизане на България в Eвропейския съюз и свързаното с това поскъпване на стоките, което рефлектира върху покачването на цената на труда. По отношение на недвижимостите, пазарът ще става все по-сложен и по-труден. По повод коментарите за цените на имотите – не може да се очаква поевтиняване, при положение, че строителната себестойност расте. Намалява печалбата на производителя, а тя може да намалява до определена, разумна граница. Не може при дадените стойности на земята и на строителството да се очаква, че цените на имотите ще паднат, но фактът ще провокира  промяна във взаимоотношението купувач–продавач. Усеща се култивация на критериите, повишаване на културата на купувача, а той е реалният фактор, коректив на пазара. При очакващото се свръхпредлагане,  неминуемо ще се блокират много проекти и в създалата се ситуация на свръхизбор, купувачът ще изиграе главната си роля - ще си похарчи парите за качествени обекти, изградени с добра локация, висок комфорт на живот и пр. Ако преди 2 години по-трудно са се продавали имоти с високо ниво на продукта, то сега реалното търсене от страна на клиента е ориентирано точно към такива оправдано скъпи обекти, т.е. клиентът вече е готов да плати по-висока цена, но за сметка на гарантирано и безкомпромисно качество.

Какви са тенденциите за малкия и големия бизнес, в мащаба на града ни?

Скоро ще се види, например, резултатът върху местните предприемачи, след стъпването на няколко по-големи израелски компании. В строителния бранш се очертава етап, при който средните и малките компании ще трябва да се ориентират към тясна специализация, а не както е досега - всички сме големи строители и можем всичко. Ако в момента имаш нужда да ремонтираш апартамент и потърсиш фирма за  услугата – не можеш да намериш. В Германия и Австрия например, такъв род фирми имат норма на печалбата почти два пъти по-висока, отколкото фирма, която се занимава с основно строителство.

Ще бъдете ли изненадан от доклада на Европейската комисия*?

Няма шансове да ни похвалят, защото не сме за хвалене. От това, до което съм имал достъп, като информация за свършената от нас работа, смятам, че Европейската комисия с право поставя ребром въпроса пред България, защото явно ние доказваме, че сме народ, който не може да се самоуправлява. Нямаме чувство за самодисциплина и отговорност – това констатира ЕК, а тя защитава интереса на европейските данъкоплатци, чиито пари ние искаме да получаваме. Не очаквам да ни затръшнат вратата, но ще е нещо, като последен шанс за нашите управляващи. Ако радикално не се променят нещата при нас и не спечелим доверието на комисията, ще ни остане да си плащаме вноските и няма да получаваме субсидии. Само ако има строги, безкомпромисни мерки и закони, които се спазват и изпълняват, има възможност да се овладеят недостатъците, които демонстрираме до момента, като липса на самодисциплина и отговорност, за сметка на високи нива на корупция. Ако си платил глоба за превишена скорост 1000 евро, дали пак ще правиш нарушения? До преди 7 месеца и аз шофирах без колан - като се разбра, че ще се глобява за  нарушението, много бързо свикнах и вече ми е навик, без значение дали сядам зад волана за 3 минути или за 2 пресечки - слагам си предпазния колан. Трябва да се променяме, не може с балкански манталитет да търсим и очакваме европейски стандарт на живот.

Кое е сигурно, като насоки за бъдещето на бизнеса в морската столица?

Насоката в бизнеса и за Варна, и за страната ни, е обща –  време е да се спазват правилата, всеки да си върши работата, съобразно съществуващите закони в държавата, независимо дали са хубави или лоши. Всеки да си носи отговорностите, респективно функциите, които изпълнява – от президента до общия работник, а не каквато е ситуацията към момента, ще си позволя да я обрисувам с метафората: “за милиони няма закони, а за кокошка няма прошка”. В икономически аспект, очаквам много сериозни проблеми в строителния бранш, защото ситуацията се изменя. Усеща се намаляване на обемите работа. Предлагането скача над търсенето и се очаква пазарът да мине в обратна позиция. Това означава, че ще издържат само тези компании, които могат да понесат ниски, минимални печалби. Което ще рече, че много фирми ще прекратят дейността си. Това вече се е случвало в други източноевропейски страни, нормално е в този период да очакваме свиване на пазара, свиване на обемите работа, което води до безработица, а тя - до голям пазар на труда, което пък ще води към регулация към неговата по-висока, реална цена. Варна ще запази втора позиция, след София, като значимост и потенциал. Смея да се надявам, това да е трайно във времето, въпреки, че всичко, което се случва в България, става много бавно, по най-трудния и много скъп начин. В този контекст, по повод приемането на ОУП, е налице парадокс, защото цифрите, върху които се стъпва при изграждането на устройствения план, не са верни. В разчетите за 2030 г. е прогнозирано население от 630 000 до 1 000 000 души, а то сега е толкова. Оказва се, че няма реална възможност да се преброи точно населението на града ни, след отпадането на адресната регистрация. Според консумацията на горива, проучване направено сега, приблизителният брой на прибиваващите във Варна е около милион, понастоящем. Проблемът е, че икономическо развитие на Варна, в това число развитието на сградния фонд, инфраструктурата, туризма и т.н., е оразмерено с неправилни статистически данни. Варна ще расте  в посока изграждане на сателитни селища, нови центрове. Предстоят проекти, свързани с изместване на пристанището, изграждането на нови мостови съоръжения, яхтени пристанища, атракциони и спортни зони. Туризмът остава фактор, въпреки лошото му състояние в момента. Морският бизнес ще получи добро развитие с увеличаване на възможностите за контейнерни превози. При заявения инвеститорски интерес, вярвам в една ускорена тенденция за развитие на град Варна.


*Интервюто се състоя на 22.07.2008г.

JS-XII_T6_0003c.jpg Корал Резиденс, Варна Град:Варна Тип:жилищен комплекс Етап:в строеж
TIFF_Sundance_3D_day_11.jpg Сънденс Резиденс Град:София Тип:жилищен комплекс Етап:в експлоатация
PP 1.jpg Панорама парк Град:Варна Тип:жилищен комплекс Етап:в строеж